Wat zijn de werkzaamheden van een mediabedrijf?

Geplaatst op

Mediabedrijven hebben in de loop der jaren een dusdanige transformatie doorgemaakt. Dit is ook te merken in de taak en de diensten die zij aanbieden. Voor het gemak zetten wij de werkzaamheden van mediabedrijven op een rij. Anderzijds wordt een uiteenzetting gegeven van de hedendaagse taken van mediabedrijven. Dit, na de komst van de sociale media.

Traditionele media
In het traditioneel media tijdperk, de periode van alleen de radio, krant en televisie, hielden journalisten en het technisch personeel zich alleen bezig met de nieuwsgaring en de verwerking daarvan. Hier werd door de manager van het bedrijf duidelijk aangegeven waar de journalist zich in een bepaalde periode op moest richten (agenda setting). Meestal betrof dit het domeingebied van economie maar ook de politiek. Voor wat het maatschappelijke betreft (vaak human interest) had de journalist vaak de vrijheid. De scripts werden geschreven en de berichtgeving werd gedaan. De technische persoon die op de “schrijver is afgestemd” zorgt nu nog voor een sprekende foto en of beeldmateriaal voor de videoproductie. 

Hedendaagse media bedrijven
Je vraagt je natuurlijk af, waar de resultaten vandaan komen om het bedrijf draaiende te houden. Deze komen binnen door de verkoop van producties, de verkoop van de krant of het blad maar ook door de advertenties die door bedrijven en overheden worden geplaatst. Vaak huren bedrijven ook standaard een plekje in de krant of hebben ze zendtijd bij de TV.

Bij de hedendaagse mediabedrijven zit het echter een beetje anders. Vanwege de komst van de sociale media zijn er meerdere banen ontstaan binnen de media wereld. Dit is uiteraard een positieve ontwikkeling. Wat zich voorheen beperkte tot de journalist, de grafische persoon en de technisch medewerker, heeft zich nu gedifferentieerd tot social media designer, social media analist, content manager, scriptwriter, writer, editor, social media marketing manager enzovoort.

De werkzaamheden die een mediabedrijf uitvoert

Hedendaagse mediabedrijven richten zich niet alleen op de krant en TV maar bieden diensten op maat aan en zorgen zelf voor de communicatieconsultants die in staat zijn om diverse communicatiestructuren op te zetten en daarbij campagnes te voeren. Ze zijn dus ook tegelijkertijd een consultant.

De internet transformatie is een van de snelste transformaties van deze tijd. Dit zorgt ervoor dat ook het vak communicatie, waar het er tevens om draait bij de media, een snelle groei doormaakt. Het is daarom belangrijk dat communicatiedeskundigen zich continu laten scholen, teneinde up to date te zijn met informatie en daarbij op de een juiste manier hun bedrijfje vorm te geven. Achter lopen is echter, geen optie.

Bron: Diepzeekonijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *